כאבי עקב או בעממית דורבן ברגל אצל רצים

מבט מקרוב על כאבי עקב או בעממית דורבן ברגל אצל רצים, כיצד היא מתרחשת ותפקיד הפיזיותרפיה כאן.

כיצד מתרחשת הבעיה?

פלנטר פאשיתיס בשמה המקצועי או דורבן בעממית מופיעה באופן דומה לטינדינופתיה בגיד מבחינת פירוק קולגן ברקמות והצטברות סידן (הסתיידות). לכן השימוש שלנו במונח plantar fasciitis אינו מתאים יותר מכיוון שהתפתחות המחלה מתרחשת עקב שחיקה הדרגתית של הרצועה שתומכת בכף הרגל ללא כל דלקת.

בשלבים המוקדמים של פלנטר פאשיתיס, כאב הוא המאפיין הבולט ביותר בשלב זה. הכאב עשוי לעלות בשעות הבוקר המוקדמות לאחר ההתעוררות ולהידרדר בהדרגה בעת ביצוע הפעילויות היומיומיות הרגילות.

קשה לקבוע משך הכאב בשלבים המוקדמים ומשתנה ממקרה למקרה. הוא עשוי להימשך בין שבוע לשבועיים ועשוי להימשך עד 6-8 שבועות במקרה שהמטופל לא הצליח להימנע מפעילויות אינטנסיביות.

בשלב זה המטרה העיקרית של הטיפול היא להקל על הכאב ולנסות לעבור לשלב השני של הטיפול, שהוא שלב התחלת ההעמסה על כף הרגל.

אצלנו במכון הפיזיותרפיה בעפולה – פיזיורקס – משתמשים בטיפול בגלי הלם, אלקטרותרפיה, טכניקות מנואליות ידניות וחבישות בשלב הראשון להקלה על הכאב.

בשלב השני מתאימים תרגילים באופן אישי אחרי בדיקה יסודית לזיהוי האזורים החלשים שגרמו לעומס יותר בכף הרגל.

במהלך שני שלבים אלו, הגירוי פוחת בהדרגה, במיוחד הכאב של הצעדים הראשונים בבוקר,ויכולת המטופל להליכה עולה.

במקרים מסויימים אנו ממליצים עם התאמת מדרס ביומכני בהתאמה אישית לספורט שלך למניעת חזרת הבעיה.

בתחילת שלב ההעמסה, הסימפטומים נותרים יציבים אלא אם כן העמסנו יתר על המידה על כף הרגל. המטרה הטיפולית בשלב זה היא להגביר את סיבולת הרקמה באמצעות תוכנית טיפול הכוללת תרגילים בה העומס בכף הרגל מוגבר בהדרגה.

מתי נדרש לבצע הדמיה אבחנתית?

אם המטופל מגיב לטיפול ללא עלייה בסימפטומים, אין צורך לבקש צילומי אבחון כלשהן, אך אם המטופל אינו מגיב לטיפול בתסמינים שאינם הסימפטומים של פאסיופתיה פלנטרית, יש צורך לבקש הדמיות אבחוניות כדי לשלול גורמים נוספים.

למי הסבירות הגבוהה ביותר ללקות בגורבן ברגל?

הסיכויים משתנים מהאתלט לאדם הממוצע, אולי הרגישים ביותר לפציעה הם אלו עם משקלים גבוהים, גורמים מכניים אחרים כמו מידת העקמומיות הנמוכה של הקרסול כלפי מעלה (עקמת הקרסול), מיקום הנחת כף הרגל בריצה היה בעבר אחד מהגורמים לפציעה, אך במחקר שפורסם בשנת 2016 הוכח כי אין קשר בין תנוחת כף הרגל לפציעת הפלנטאר פאשיטיס .

באשר לספורטאים, העלייה באינטנסיביות הפעילות הגופנית היא אחד הגורמים לפציעה, העלייה בעוצמת האימון מגבירה את העומס על כף הרגל, במיוחד למי שרץ. אצל רצים הכאב נחווה כאשר העקב נוגע בקרקע עד לניתוקו מהקרקע. לכן, אבחנה מדויקת של שלבי הריצה, תוך התחשבות בסוג הנעל, עשויה להיות המפתח להגיע אל אבחנה נכונה עבור המטופל.

לסיכום אצל רצים או ספורטאים עליה לא מדורגת בעוצמת האימון מגבירה את העומס על כף הרגל, הרקמה נחשפת לעומס יתר, מה שמוביל להופעת כאב, ומטרת הטיפול בשלב הראשון להקל על הכאב ובהמשך תוכנית תרגילים וחזרה לספורט באופן מובנה בהעמסה הדרגתיות.

לייעוץ מהיר השאירו פרטים כאן
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תמונות מהקליניקה
לייעוץ מהיר השאירו פרטים כאן
עקבו אחרינו
לקוחות ממליצים

מאמרים קשורים

האם שמירה על גב ישר באמת מונעת כאבים בגב ?
מאמרים
Physiorex

האם שמירה על גב ישר באמת מונעת כאבים בגב ?

האם שמירה על גב ישר באמת מונעת כאבים בגב … המידע הכי עדכני אומר אחרת…
אין דרך נכונה ולא נכונה להרים חפצים מהרצפה. כל השיטות נכונות ,כל שיטות הרמת החפצים מהרצפה דורשות מאמץ דינאמי, וכולן זקוקות למערכת שרירים חזקה… וכל אדם שיש לו חוסר גמישות וחולשת שרירי אגן צפוי למתח והיתפסות בשרירים, בין אם הרים בצורת כריעה או כפיפת גב
אל תרים חפצים בצורת גב כפוף, אלא תרים אותם בתנוחת הכריעה עם שימוש ברגליים במקום הגב היא עצה לא נכונה ולא יעילה ואינה מוכחת מדעית.

הטיפ של סאלח מנהל מכון פיזיורקס לפיזיותרפיה בעפולה : תהיו פעילים גופנית, שמרו על גמישות , תתחזקו ותרימו בצורה שאתם אוהבים , בצורה שמתאימה לכם ..נוחה לכם ובלי לחשוב על אופן ההרמה …. במידה ויש לכם כאב , מגבלה או רוצים ייעוץ השאירו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם.

קרא עוד
נקע בקרסול
מאמרים
Physiorex

נקע בקרסול

נקע בקרסול …בעיה שעלולה להתרחש אצל כל אחד, אפילו בבית, למשל כשאתה יורד במדרגות או מועד עם שטיח…
אנשים רבים נוטים לתת לנקע "לעבור", ואפילו לא רואים חשיבות גדולה בשיקום הנקע, אז זהו, שזה לא ממש ככה !
נקע בקרסול יכול להיות פציעה מאוד פשוטה, אבל אם הוא לא מטופל כמו שצריך – הוא יכול להמשיך לסבך אותנו בעתיד. אז בנקעים מטפלים – לא מזניחים!

קרא עוד
Subscribe to our newsletter

Sign up to receive updates, promotions, and sneak peaks of upcoming products. Plus 20% off your next order.

Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue